tiistai 24. tammikuuta 2017

Salkun allokaatio

Aloitan salkkuni vuotuisen tarkastelun yleensä allokaatiosta, joka määrää sijoitusten tuotoista suurimman osan. Aiemmin minulla on ollut ohjenuorana pitää allokaatiota 100-ikä, mutta nykyisellään salkkuni alkaa olla sen verran suuri, etten tarvitse välttämättä niin isoja rahoja puskurissa. Salkusta on löytynyt aina sopiva myytävä rahan tarpeeseen.

Kuten olen aiemmassa kirjoituksessa maininnut, olen tehnyt Google Sheets seurannan salkustani. Siitä voi nopeasti tarkastella myös allokaationi. Tällä hetkellä sijoituksistani on noin 15% koroissa ja 85% osakesijoituksissa. Olen määritellyt sijoitusstrategiassani osakkeet välille 80-95%, joten olen hyvin haarukassa. Haluan osakepainoni olevan yli 85%, kun pääindeksien 200 päivän liukuva keskiarvo on nousussa ja 50 liukuvakeskiarvo on 200 päivän liukuvan keskiarvon yläpuolella. Tämä toteutuu tällä hetkellä niukasti. Tosin salkussani sitten yli 2% painolla iShares Preffered Stock ETF , jonka itse luokittelen korkosijoitusten ja osakesijoitusten väli maastoon. Kuukausittain kohtuullisen korkeaa osinkoa maksavana sen volatiliteeti on kohtuullisen alhainen. 

Olen pohdiskellut sijoitus strategiaani aiemmassa kirjoituksessa, josta pieni lainaus:” Strategia on vähän elänyt ja muuttunut, mutta muutokset pitää perustella itselle. Nyt ei tunnu järkevältä sijoittaa korkoihin ja olen miettinyt pitäisikö ne hylätä kokonaan, koska osakkeet tuottavin luokka. Uskon, että tästä lähdetään koroissa nousuun 5 vuoden jänteellä USA:ssa, Japanissa ja Euroopassa. Siksi olen määrittänyt korkotason, jolla allokaatio muuttuu. Rahan hinta vaikuttaa osakkeiden tuottoon. ”

Olen määrittänyt korkotasoksi 5%, josta lähden muuttamaan allokaatiota. Tällä korkotasolla tuloksen toki vaikeutuu ja korkotuotto alkaa olla lähellä osaketuottoa, jollakin aika välillä se voittaa jopa indeksin. Käyn jatkuvaa Jaakobin painia osakepainoni kanssa. Toisaalta tuntuu, että se pitäisi nostaa lähelle 95%. Etenen kuitenkin hitaasti. Mielestäni on mahdollista, että osakkeiden arvostus käy suhteessa korkoihin huomattavasti alemmalla tasolla. Silloin pitää olla pelimerkkejä millä toimia. 

Kiiteistösijoituksissa olen alipainossa, koska koron nostot ovat edessä lähitulevaisuudessa ja näkyvät kiinteistösijoitusten tuotoissa, jotka ovat pitkälle vivutettuja.

Edellisessä tarkastelussa kirjoitin seuraavasti: ” En ole päässyt vielä ratkaisuun miten strategiani muokkaan enkä halua tehdä hätäisiä johto päätöksiä. Aina on mahdollisuus, että olen väärässä. Mm. valtionlainat tuottaa hyvin deflaation aikana. Koen, että toimintani kaipaa silti terävöittämistä, sijoitukset on valittava tarkemmin ja minun pystyttävä ohjaaman niitä helpommin. Toisin sanoen sijoituksia on saatava vähemmäksi ja vähemmän kauppoja, kaupat tarkemmin harkittuja. Sijoitusten karsiminen ei ole helppoa, kaikille tuntuu löytyvän perustelu salkussa. Tässä tapauksessa on noudattanut periaatetta: Jollet tiedä mitä tehdä, älä tee mitään.”


Vertaamalla nykyistä salkkuani Google Sheetsissä salkkusivulla näkyvään, voi huomata, että salkustani on kadonnut LähiTapiola kehittyvät korkomarkkinat ja OP Korkkosalkku A. Nämä olivat suhteellisen korkeilla kustannuksilla olevia korkosijoituksia, joten tuotto-odotus oli matala erityisesti nykyisellä korkotasolla salkunhoitajan on hankala tehdä tuottoa. Lisäksi olen keventänyt Seligsonin Euro-obligaatiota ja Euro Corporate Bondia. Nämä näyttivät kohtuullisen onnistuneilta liikkeiltä, molemmat ovat lasketelleet ja laskutrendissä sillä 50 päivän liukuva keskiarvo no alle 200 päivän liukuvan keskiarvon. Korothan eivät pysy ikuisesti lähellä nolla tai jopa alle, joten tuotto-odotukset ovat näillä heikot. Sopivassa saumassa saatan myydä loputkin ja sitten korkojen lähtiessä nousuun ostelen pienellä viiveellä erissä takaisin. Tällä hetkellä näyttä, että inflaatio alkaa kolkutella eikä deflaatio näytä kovin todennäköiseltä. Jatkan tarkastelua tästä korkosijoitusteni tarkastelulla seuraavassa kirjoituksessa. 


Aiheeseen liittyvää:
Edellisen vuoden tarkastelu: Salkun päivitys
Pohdiskelua sijoitusstrategiasta: Omasta sijoitusstarategiasta

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti